tisdag 22 april 2008

Äventyr

Nu befinner jag mig äntligen på Holländsk mark. Resan gick bra med en skakig landning som vanligt i mina ögon, men killen bakom mig var iaf ännu räddare så jag kände mig rätt trygg ändå. Andra resan jag flyger helt på egen hand, känns spännande men läskigt på samma gång. Har dessutom aldrig varit i amsterdam, schipol (flygplatsen) förrut vilket gjorde att jag försökte orientera mig på egen hand. Hittade till försäljningen av tågbiljetter vilket inte verkade vara så svårt och därifrån fick jag en beskrivning till tågen. På väg till tåget han jag även få med mig en påse mat från Burger King eftersom jag inte ätit någon middag.

Väl på tåget stank det spya (vilket förmodligen bara var så tåget luktade helt enkelt), matlusten var som bortblåst men jag tröck i mig halva hamburgaren och alla pommes ändå...
Efter en tågfärd på ca 10 min var dags för byte till nästa tåg i en stad jag inte kommer ihåg namnet på . Jag hade enligt tidtabellen 4 min på mig mellan tåg vilket innebar att från spår 1 - 8 var det bara att rusa, med tre väskor på ryggen for jag iväg mot nästa tåg. Först ner en trappa vilket var fel, upp igen och vidare till en rulltrappa uppåt . När jag kommit halvväg upp i rulltrappan roppar en kille något från början av rulltrappan, han ser ut som någon form av vakt och jag förstår självklart inte ett ord på holländska. men efter att skymta en tjej som likt visat på ett busskort som hemma, så förstod jag att jag nog glömt visat biljetten och med andra ord plankat. han verkade dock inte så besvärad när jag skrek Sorry lite genant efter mig och fortsatte springa uppåt för att hinna med nästa tåg.

Nästa tåg var mycket med stort M fräschare än det första och med dom få människor som befann sig i vagnen vart resan på drygt en halvtimme lugn och skön (icke luktande).

Så en kort sammanfattning; jag har idag på egen hand flugit till amsterdam, schipol för att ta ett tåg och för stunden fått mig att tro att jag begann mig i kloakerna för att sedan i någon stad med namn likt druvan byta till nytt tåg i annan klass och tagit mig till ostens stad Gouda (uttalas Schaouda).

Så nu ligger jag här, efter en till synes lång promenad med 3 väskor på, på hotellet. Lättad över att personalen glatt lovade att det fanns gratis internet att använda. Jag är trött och lycklig över att inte behöva vara "själv".

Imorgon väntar utbildningens start, uppställning 8.00 i lobbyn!

Inga kommentarer: