söndag 7 september 2008

Nämen bloggen, lever du fortfarande?

Det var någon som påminde mig om min blogg här om dan... äsch tänkte jag.. den la jag ner för länge sen, eller innan sommaren iaf. Men ändå blev jag lite sugen att kika in här, som jag trodde så var den ju orörd.. Men något som fascinerade mig var att trots inga inlägg sedan maj, så är det några som kikat in här tätt som tätt!

Misstänker min morfar i första taget, vilket är trevligt! Men eftersom jag inte fått några sms om hurvida jag lever eller inte då jag inte skrivit över sommaren så kan det lika gärna var någon annan intressant person...

Kanske borde bli mer aktiv? Kan ju ändå vara skönt att skriva av sig ibland.. för min egenskull vill säga..

måndag 26 maj 2008

Seg uppdatering

Oj nu vart det minst sagt länga sen jag kikade in här! Men jag skyller som vanligt på att tiden in finns till och ändå hinner jag bara jobba och träna på dagarna... men så är livet just nu och det känns rätt bra!

Men, idag fick jag en anledning att kika in här och skriva... för Hanna B har nämligen tävling i sin blogg där man kan vinna en plåtning med henne :D vilket skulle vara underbart! Hanna har bland annat fotade underbara bilder på Kenza tidigare, jättefina bilder!

Vill du också vara med, kika in i hennes blogg du med!

söndag 27 april 2008

Lördags äventyr

Så var ännu en helg snart över, men den här har gått fortare än nånsin! Kanske just för att jag förlorade fredagen om man vill uttrycka sig så(kom hem 00.30 från Holland).
Igår blev det stallet som vanligt, dock slutade inte lördagen i stallet som vanligt... Jag fick för mig att rida i sommarhagen igår i det snart så gröna gräset, tanken var ju väldigt skön men vad jag inte tänkte på var ju att det går stängsel runt hela hagen, dock inte så helt men det finns där. Så när jag ridit rakt igenom och ville ur hagen för att komma på rätt väg så tänkte att gå över staketet som ligger ner kan väl inte vara så farligt.. Men där fick jag för den tanken, för självklart vart C rädd då vi passerade trådarna på marken och lyckas dra med sig den ena och skrämma sig själv. Jag däremot som står på marken och håller ner plankan på staketet ännu mer och tygeln i andra handen flyger som en liten handske rakt ner i backen (från stående på marken till liggande) och snurrar nått varm i gräset med stängsel runt omkring mig och inser att det var rätt misslyckat! Rädd som jag vart för att C stuckit skyndar jag mig upp och inser i ett försök att springa att mitt ben gör ont, men jag kan gå på det och tänker att det säkert bara blev ett blåmärke på benet. Så fort fram till C för att lugna stackar som stannat en bit bort och står och betar. Lite halvt omskakad red vi lugnt tillbaka till stallet och avslutade dagens korta ritt (20 min). Jag med ett ont ben och skrapad armbåge och C med massa morötter som förlåt för att ha utsatt honom för denna korkade tanke.

Nu sitter jag dock här med ett ont ben, som det inte så någon som helst fara med, dock verkar jag fått en rejäl smäll (vet ej från någon hov eller möjligvis plankan jag stod på) och det värker en del när jag går, fick halta mig fram igår då jag skulle till L på lite mingel. Men jag har nu insett att det där med att försöka passera ett stängsel med ett stort djur inte var någon vidare bra idé och bör undvikas i framtiden!

torsdag 24 april 2008

rainy day

Jag kan inte med ord förklara hur sad det känns att höra att det är 16 grader och sol hemma i Stockholm ! Själv sitter jag här på ett ensamt (mysigt dock) hotellrum i lilla staden Gouda (ostens stad) i Holland under ett spöregn som knattrar på taket. Ja, det har varit dåligt väder sen igår morse, det var hyffsat när jag kom hit i tisdags kväll men sen onsdag har regner dominerat med lite uppehåll i mellanåt. Jag gillar det inte alls.. jag ville också kunna sitta ute på någon nice uteservering och njuta solen och förbättra brännan :(

Imorgon bär det av hemåt igen.. jag kommer att ha utbildning på förmiddagen och sedan beger jag mig själv in till amsterdam för att se staden lite innan planet lyfter runt 9 på kvällen.

onsdag 23 april 2008

Första dagen avklarad

Hemma från trevlig middag med D direkt efter jobbet idag. Mycket trevligt men nu är jag tröttare än nånsin och lär väl somna om inte allt för många timmar..

trevlig kväll!

tisdag 22 april 2008

Första morgonen - å jag e pigg

Så skönt det är att inte behöva stressa på morgonen. Förvissor är kl bara 20 min över 7 och jag var tvungen att vakna till väckarklockan, men det är ändå härligt att hinna med att kika lite bloggar innan man går. Halv 8 öppnar frukosten så jag sitter här klar och väntar på att kunna kila ner. Rykten säger att matvanorna är lite annorlunda i holland, så under lunch äter man inte varm mat som i sverige, utan man äter smörgås tillsammans. Så det är ingen som har matlåda och ingen som går iväg och köper mat, utan man dukar upp som ett svenskt frukostbord på morgonen, fast till lunch där! Så därför har jag fått rekomendationer att äta en rejäl frukost för att inte hungra ihjäl till middag, mackor sägs väl inte vara det mest mättande i längden, men fungerar väl tillfälligt!

adios amigos

Äventyr

Nu befinner jag mig äntligen på Holländsk mark. Resan gick bra med en skakig landning som vanligt i mina ögon, men killen bakom mig var iaf ännu räddare så jag kände mig rätt trygg ändå. Andra resan jag flyger helt på egen hand, känns spännande men läskigt på samma gång. Har dessutom aldrig varit i amsterdam, schipol (flygplatsen) förrut vilket gjorde att jag försökte orientera mig på egen hand. Hittade till försäljningen av tågbiljetter vilket inte verkade vara så svårt och därifrån fick jag en beskrivning till tågen. På väg till tåget han jag även få med mig en påse mat från Burger King eftersom jag inte ätit någon middag.

Väl på tåget stank det spya (vilket förmodligen bara var så tåget luktade helt enkelt), matlusten var som bortblåst men jag tröck i mig halva hamburgaren och alla pommes ändå...
Efter en tågfärd på ca 10 min var dags för byte till nästa tåg i en stad jag inte kommer ihåg namnet på . Jag hade enligt tidtabellen 4 min på mig mellan tåg vilket innebar att från spår 1 - 8 var det bara att rusa, med tre väskor på ryggen for jag iväg mot nästa tåg. Först ner en trappa vilket var fel, upp igen och vidare till en rulltrappa uppåt . När jag kommit halvväg upp i rulltrappan roppar en kille något från början av rulltrappan, han ser ut som någon form av vakt och jag förstår självklart inte ett ord på holländska. men efter att skymta en tjej som likt visat på ett busskort som hemma, så förstod jag att jag nog glömt visat biljetten och med andra ord plankat. han verkade dock inte så besvärad när jag skrek Sorry lite genant efter mig och fortsatte springa uppåt för att hinna med nästa tåg.

Nästa tåg var mycket med stort M fräschare än det första och med dom få människor som befann sig i vagnen vart resan på drygt en halvtimme lugn och skön (icke luktande).

Så en kort sammanfattning; jag har idag på egen hand flugit till amsterdam, schipol för att ta ett tåg och för stunden fått mig att tro att jag begann mig i kloakerna för att sedan i någon stad med namn likt druvan byta till nytt tåg i annan klass och tagit mig till ostens stad Gouda (uttalas Schaouda).

Så nu ligger jag här, efter en till synes lång promenad med 3 väskor på, på hotellet. Lättad över att personalen glatt lovade att det fanns gratis internet att använda. Jag är trött och lycklig över att inte behöva vara "själv".

Imorgon väntar utbildningens start, uppställning 8.00 i lobbyn!